הנבטה

אחד האמצעים הטובים ביותר למען חיזוק וחיטוב הגוף, אמצעי שעדיין כמעט ולא מוכר בארצות המערב, הוא אכילה של זרעים מונבטים, שהם מקור מעולה לחלבון, מינרלים, ויטמינים, ופיטוכימיקלים (נוגדי חימצון בין היתר). סיבים תזונתיים רבים יחד עם חלבון איכותי ופחמימות מורכבות, אשר מתפרקים בגוף לאורך זמן, מבטיחים רמת אנרגיה גבוה עם עלות קלורית מינימלית.

או במילים אחרות, קטניות מונבטות נותנות לגופכם גם חלבונים וגם מינרלים (ברזל, סידן) בשפע, ולכן לכל צמחוני או טבעוני, אשר רוצה להישאר כזה לאורך זמן, כדאי ביותר להכלילן בין המזונות שהוא אוכל. (האלטרנטיבה הטובה ביותר לקטניות הם עלים ירוקים, המכילים לא פחות חלבונים ומינרלים, אבל בגלל אחוזי המים הגבוהים בהם, צריכים לאכול כמויות גדולות מאוד מהם כדי לכסות את הצרכים התזונתיים שלנו.)
מידע על הנבטה ניתן למצוא בהרבה אתרים. בעברית תמצאו כאן כתבה מתמצתת, ובאנגלית זהו האתר הגדול בנושא.

באזורנו קיטניות עובדים לרוב בישול, וחשוב להבין שבישול מוציא מהם (כמו מכל חומר אורגני אחר) חלק ניכר מהחלבון, הויטמינים והמינרלים. ויטמינים אחרים כלל לא קיימים במקור בזרע, ורק תהליך ההנבטה מייצר או מכפיל את כמותם פי כמה.

אז איך תנביטו קטניות?

כל שיטת הנבטה מבוססת על לחות. המשימה היא להחדיר את הלחות לתוך הקטניה, לתת לו דמי מחיה כמו בתוך האדמה וכך עושים את זה:

מדריך הנבטה