בעיית ההשמנה

רבים מאיתנו סובלים ממשקל יתר (בארה”ב אפילו שני שלישים מכלל האוכלוסייה), תוך סיכון גבוה למחלות קטלניות וקשיי תפקוד ניכרים.

מחבר מחקר סין קובע נחרצות, שלטווח הארוך אין תועלת בדיאטות אשר מבוססות על הפחתתקלוריות דרסטית או התמקדות ברכיב מסוים.

הפיתרון הוא מעבר לתזונה על בסיס מזונות מלאים מן הצומח בלבד (ללא הגבלת כמויות או ספירת קלוריות) בשילוב עם פעילות גופנית. השפעתה של הנטייה התורשתית להשמנה היא זניחה; בסין הכפרית לא מצא הצוות של קמפבל אנשים שמנים, לעומת סינים שמנים רבים באמריקה.

הצמחונים רזים יותר גם כשהם צורכים יותר קלוריות. ניסויים בשינוי תזונתי באוכלוסיות גדולות הניבו תוצאות מרשימות. למשל, במרכז פריטיקין עברו 4,500 אנשים הסובלים ממשקל-יתר לתזונה צמחית מלאה ללא הגבלת כמות, הכוללת פעילות גופנית; כבר לאחר 12 יום ניכרה ירידה של 2.5 ק”ג, ולאחר שנה הגיעה הירידה במשקל ל-12 ק”ג.

השומן בתזונה הופך לשומן גוף בקלות ובמהירות: 100 קלוריות של שומן מעוכל יכולות להפוך ל-97 קלוריות של שומן גוף, באמצעות שריפת 3 קלוריות בלבד. בנוסף, השומן מגביר את התיאבון: ככל שנאכל ממנו יותר, כך נרצה לאכול ממנו עוד.